PES 2016 COVER

انقلابی در راه است | پیش نمایش Pro Evolution Soccer 2016 | گیم فا

درود

داشتم در بین اخبار سایت های ایرانی میگشتم که این خبر رو دیدم و واقعا کیف کردم باهاش خیلی زیبا و متین توضیح دادن  آقابابایی مدیر گیم فا

گفتم برای دوستان نیز بزارم امیدوارم که مفید باشه 🙂

سالیانی دور نبود که وضعیت عناوین شبیه‎ساز فوتبال دقیقا برعکس شرایط کنونی بود و عنوان فوتبالی ناشر ژاپنی، یعنی Konami با نام Pro Evolution Soccer حرف اول را بین عناوین شبیه‎ساز فوتبال می‎زد و شرکت Electronic Arts با عنوان FIFA زیر سایه‎ی محبوبیت PES قرار داشتند. در واقع این مسئله تا پایان نسل ششم بازی‎های رایانه‎ای نیز ادامه داشت. ولی با آغاز نسل هفتم کم‎کم ورق برگشت و Konami طی پروسه‎ای چندساله با اشتباهات فراونی که در مورد این فرنچایز مرتکب شد نه تنها قافیه را کاملا به رقیب باخت و جایگاه نخست خود را از دست داد بلکه بسیاری از طرفداران پروپاقرص خود که قبلا سمت FIFA هم نمی‎رفتند را نیز از دست داد و گوی و میدان را به رقیب خود واگذار کرد. Electronic Arts نیز از این اشتباهات پی‎در‎پی ناشر ژاپنی حداکثر استفاده را برد و با بهبود هر ساله‎ی عنوان خود توانست FIFA را  به برترین بازی شبیه‎ساز فوتبال در دنیا تبدیل کند به نحوی که اکنون در برخی کشورها مثل انگلستان حتی زمانی که نسخه‎ی جدید این بازی قرار است عرضه شود هنوز گاها نسخه‎ی قبلی FIFA نیز در لیست عناوین پرفروش به چشم می‎خورد.

جایی که 2 تا از برترین سرگرمی‎های دنیا در هم ادغام می‎شوند... گیم و فوتبال

بگذریم… با این پیش زمینه‎ی ناامید کننده‎ای که از Konami در خصوص بازی‎های سال‎های اخیر این سری در ذهن داشتم زمانی که این شرکت در مورد نسخه‎ی PES 2016 که در واقع اولین نسخه‎ی نسل هشتمی این سری نیز محسوب می‎شود صحبت می‎کرد، امید و اعتماد زیادی به صحبت‎های این شرکت نداشتم و با وجود این‎ که یکی دو سالی است Konami از انجین قدرتمند FOX برای ساخت این سری استفاده می‎کند باز هم حرفهای سازندگان را در مورد شروع یک انقلاب در این سری زیاد جدی نمی‎گرفتم. گذشت تا زمانی که نسخه‎ی دموی Pro Evolution Soccer 2016 چندی قبل منتشر شد و طبق عادت این نسخه را برای پلی استیشن ۴ دانلود کردم تا تجربه کنم.

زمانی که داور سوت آغاز بازی را زد و دقایقی از آن گذشت واقعا باور نمی‎کردم که چنین حس و حالی داشته باشم. بازی فوق‎العاده به نظر می‎رسید و گویی در حال بازی کردن نسخه‎های قدیمی این سری با رنگ و رویی تازه بودم. همه چیز عالی و زیبا و به نظر می‎رسید، از سرعت بازی گرفته تا کنترل بازیکنان و … همه و همه جذاب و دوست‎داشتنی بودند. به راستی قدرت FOX Engine را در این بازی می‎شد حس کرد. پس از یکی دوساعت که صرف بازی کردم واقعا نظرم تغییر کرده بود و به حرف‎های Konami در خصوص این بازی ایمان اوردم. گویا انقلابی در این سری در راه است. انقلابی که جرقه‎ی آن از نسخه‎ی Pro Evolution Soccer 2016 زده شده است، آن هم چه جرقه‎ای!

طراحی چهره‎ها در بازی بسیار زیبا کار شده است...البته Bale گویا زیاد راضی نیست!

همکاران اشاره می‎کنند تصاویر با کیفیت نسل هشتم به دستمان رسیده است!

پس از مقدمه‎ای در باره‎ی این سری و نسخه‎ی جدید بازی برای شروع تحلیل و پیش نمایش بازی به سراغ مبحث گرافیک می‎رویم. بازی Pro Evolution Soccer 2016 نخستین بازی از این سری است که پای به نسل هشتم بازی‎های رایانه‎ای می‎گذارد و قطعا هواداران و منتقدان انتظار دارند که گرافیک بازی دستخوش تغییرات مثبت زیادی شده باشد، به ویژه به جهت استفاده از موتور قدرتمند FOX که به تازگی هنرنمایی آن را در شاهکار جدید استاد Kojima یعنی Metal Gear Solid 5 دیده‎ایم. از همان لحظه‎ی نخست که وارد مسابقه می‎شوید و بازی، بازیکنان را در تونل ورودی زمین نمایش می‎دهد متوجه تفاوت این نسخه با عناوین قبلی سری می‎شوید و طراحی چهره‎ی بازیکنان و شبیه‎سازی آن‎ها واقعا زیبا به نظر می‎رسد. جلوه‎های گرافیکی بازی هنگام مسابقه و نورپردازی استادیوم‎ها بسیار بهتر و طبیعی‎تر از قبل کار شده است و همچنین در طراحی تماشاگران بازی نیز پیشرفت‎هایی مشاهده می‎شود.

چمن مسابقه طبیعی‎تر از گذشته به نظر می‎رسد و به ویژه در مسابقاتی که شب برگزار می‎شود با تاثیر نورافکن‎های ورزشگاه روی آن بسیار زیبا و چشم‎نواز است. از آنجا که این نسخه، نسخه‎ی دموی بازی می‎باشد و تنها دو استادیوم در ان وجود دارند نمی‎توان زیاد در مورد طراحی تمام ورزشگاه‎های بازی اظهار نظر کرد ولی همین ۲ استادیومی که در بازی حضور دارند (ورزشگاه Juventus و ورزشگاه Corinthians) زیبا و دقیق و پرجزئیات طراحی شده‎اند.

بخوانید :   تاریخ انتشار Orpf Patch برای Pes 2017 مشخص شد!

به طور کلی و با تجربه‎ی نسخه‎ی دموی این بازی می‎توان گفت گرافیک بازی دستخوش تغییرات مثبت زیادی شده است که بازی را برای ورود به نسل هشتم آماده می‎کنند و می‎توان به کیفیت مطلوب‎تر گرافیکی در نسخه‎ی نهایی امیدوار بود.

فیزیک بازی در برخوردها به طور فوق‎العاده ای بهبود یافته است

تفاوت گیم‎پلی با نسخه‎ی ۲۰۱۵؟… تفاوتی به اندازه‎ی یک نسل

می‎رسیم به صحبت در مورد مهم‎ترین بخش بازی یعنی گیم‎پلی. فاکتوری که در یک عنوان شبیه‎ساز ورزشی تمامی فاکتورهای دیگر مثل گرافیک و موسیقی و … را تحت‎الشعاع خود قرار می‎دهد و به تنهایی می‎تواند سبب موفقیت یا شکست مفتضحانه‎ی عنوانی در این سبک باشد. بگذارید از ابتدا شروع کنیم. پس از اجرای بازی و ورود به منوی اولیه‎ی مشاهده می‎کنیم که طراحی کلی بخش انتخاب منوها نسبت به قبل تغییر کرده است و در دسترس‎تر به نظر می‎رسند. البته تنها منویی که در این بخش قابل انتخاب می باشد Exhibition می‎باشد زیرا با نسخه‎ی دمو طرف هستیم و نمی‎توانیم در تمام قسمت‎های بازی سرک بکشیم. شاید تعجب کنید که چرا بخش منوهای بازی را در قسمت گیم‎پلی مطرح کردم ولی موضوع اینجاست که در یک عنوان شبیه‎ساز فوتبالی که مدام با منوهای بازی سروکله می‎زنیم و خصوصا هنگام مسابقه و جهت چیدن ترکیب و … باید دائما از آن‎ها استفاده کنیم، پس طراحی خوب و در دسترس بودن منوها ی بازی به نوعی به گیم‎پلی آن هم ارتباط دارند و اگر بازیکن از همان شروع کلنجار رفتن با منوها حس خوب و راحتی نسبت به استفاده از آن‎ها داشته باشد و همه چیز را در دسترس خود ببیند قطعا در چشم‎انداز کلی او نسبت به بازی تاثیر خواهد داشت.

پس از منوی اولیه به قسمت انتخاب تیم می‎رسیم که از لحاظ چشم‎انداز کلی مشابه گذشته می‎باشد و اصلا کار سختی برای انتخاب تیم نخواهید داشت. در این نسخه شاهد حضور تیم‎های AS Roma و Juventus از باشگاه‎های ایتالیا، Corinthians و Palmeiras از باشگاه‎های برزیل و تیم Bayern Munich از المان هستیم به همراه دو تیم ملی Brazil و France. برای تجربه‎ی بازی با سایر تیم‎ها و باشگاه‎های قدرتمندتری مثل رئال مادرید و … باید تا انتشار بازی نهایی صبر کنیم. حتما می‎دانید که Konami همچنان توانسته است لایسنس مسابقات جام باشگاه‎های اروپا را در انحصار خود نگه دارد که هر چند در برابر نسخه‎ی رقیب که تقریبا لایسنس تمام لیگ‎ها و مسابقات را دارد نکته‎ی بزرگی محسوب نمی‎شود ولی به هر حال برای شروع یک روند رو به رشد نکته‎ی مناسبی به شمار می‎رود زیرا مسابقات جام باشگاه‎های اروپا معتبرترین مسابقات باشگاهی دنیا به حساب می‎آید. همچنین در نسخه‎ی نهایی بازی شاهد وجود باشگاه‎های برزیل نیز برای نخستین بار در این بازی خواهیم بود.

Konami مانور ویژه‎ای روی در اختیار داشتن لایسنس لیگ قهرمانان اروپا داده است... بی زحمت اسم تیما رو هم درست کن

پس از انتخاب تیم وارد بخش چیدن ترکیب و انتخاب استادیوم و… می‎شویم که تغییر خاصی نسبت به قبل به خود ندیده‎اند و انتخاب‎ها به راحتی در دسترس هستند. در بخش جابجایی و چیدمان بازیکن و انتخاب تاکتیک و موارد تیمی و فردی نیز بازی تم کلی نسخه‎های قبل را حفظ کرده است و تنها با تغییرات گرافیکی جزئی در بخش نمایش اسم و حالت بازیکنان که البته زیاد به چشم نمی‎ایند روبرو هستیم. منظور از بیان این نکته، ضعف بازی در این قسمت نیست زیرا نسخه‎های قبلی بازی مشکل خاصی در این زمینه نداشتند که لازم باشد در این قسمت تغییراتی صورت بگیرد و تمامی انتخاب‎ها و بازیکنان و تاکتیک‎های مختلف به راحتی در اختیار ما قرار دارند تا هر طور که علاقمند هستیم تاکتیک تیمی و نفرات خود را تنظیم کنیم و البته از طرفی دیگر ایجاد تغییرات زیاد در این بخش در هر نسخه‎ی جدید کار جالبی به نظر نمی‎رسد زیرا هر بار طرفداران و علاقمندان که در نسخه‎ی قبلی به یک نوع منوی سیستم چیدمان نفرات و تاکتیک عادت کرده‎اند با انتشار بازی بعدی باید تمام دانسته‎هایشان را دور بریزند و به یک منوی جدید چیدمان عادت کنند که این اصلا مناسب نیست.

بخوانید :   اولین تریلر کوتاه رسمی بازی PES16

بعد از انتخاب نفرات و تاکتیک و … به بخش اصلی بازی می‎رسیم. سوت آغاز مسابقه به صدا در می‎اید. از اینجا به بعد است که بازی آماده است تا شما را شگفت‎زده کند. پس از چند پاسکاری اولیه و دقایقی که در بازی سپری کنید اولین نکته‎ی بارزی که به چشم می‎آید بالاتر رفتن سرعت کلی بازی نسبت به نسخه‎ی کند و خشک ۲۰۱۵ و همچنین بهبود سیستم پاس‎کاری و رسیدن پاس‎ها به هم‎تیمی‎ها می‎باشد. حرکت توپ بر روی زمین نیز بسیار نرم‎تر و باورپذیرتر از قبل به نظر می‎رسد.

از تغییرات انقلابی که در این نسخه مشاهده می‎شود و برای پی بردن به آن تنها دقایقی زمان نیاز دارید، بهبود فوق‎العاده‎ی فیزیک بازی در برخورد بازیکنان با یکدیگر می‎باشد که نقش بسیار بسیار مهمی در بالا بردن کیفیت این نسخه ایفا می‎کند. در این بازی شاهد برخوردها، تکل‎ها و کشمکش‎های بسیار ظبیعی‎تری در بازی هستیم که نتایج آن‎ را رفتار و نوع بازی شما رقم می‎زند نه شانس و اتفاقاتی که کاملا از کنترل شما خارج است. به نظر می‎رسد تغییر انجین بازی و همجنین کوچ به نسل هشتم واقعا در مبحث فیزیک بازی تاثیرگذار بوده‎اند و بازی را بسیار زیبا کرده‎اند.

واکنش‎های دروازه‎بانان به مراتب پیشرفته تر از قبل شده است

عقاب اسیا کیه؟! 

دیگر پیشرفت مهمی که در گیم‎‎پلی بازی مشاهده می‎شود بهبود رفتار و واکنشهای دروازه‎بانان می‎باشد که دیگر شاهد حرکات عجیب و غریب و خوردن گل‎های ناشیانه توسط آن‎ها نیستیم و یا لا اقل بنده طی تجربه‎ی چند روزه‎ی خود از این نسخه شاهد آن نبوده‎ام. اکنون دروازه‎بانان واکنش‎های بسیار بهتری نسبت به توپ‎هایی که از جناحین به روی دروازه سانتر می‎شوند و یا شوت‎هایی که به سمت آن‎ها شلیک می‎شود، از خود نشان می‎دهند.

در مورد مبحث داوری بازی بد نیست نگاهی به بازی سپاهان و نفت بیاندازیم تا آقای نصیرزاده روی تصاویر صحبت کنند!ببخشید… در مورد داوری بازی تاکنون و طی تجربه‎ای که از این دمو داشته‎ام مورد ضعیفی را مشاهده نکرده‎ام و داوران تصمیمات مناسبی را اتخاذ کرده‎اند و در واقع من تاکنون از بخش داوری ضربه نخورده‌‎ام! در این نسخه شاهد برخی اخراج‎های عجیب و غریب و کارت زرد‎های شتاب زده و بیجا نیستیم که البته این بخش نیز به مانند بخش واکنش‎های دروازه بانان موردی است که شاید نیازمند زمان زیادی باشد تا خود را نشان دهد و تا مدتی بعد از انتشار نسخه‎ی اصلی بازی نمی‎توان در مورد آن اظهار نظر قطعی داشت ولی در مجموع آقای اصفهانیان قضاوت خوبی داشت!… ای بابا بس کن دیگه. پیش نمایشت رو بنویس… چشم.

انیمیشن‎های حرکات بازیکنان هنگام کنترل توپ و یا دریبل زدن بازیکنان دیگر و شوت زدن بسیار بهبود یافته است و شاهد انیمیشن‎هایی از جنس نسل هشتم هستیم که نرم و باورپذیر به نظر می‎رسند. شبیه‎سازی بازیکنان و نوع رفتار و حرکات و استایل خاص آن‎ها به ویژه در مورد ستاره‎هایی مانند Neymar Jr بسیار دقیق و مو به مو انجام گرفته است به گونه‎ای که از دور نیز کاملا قابل شناسایی در زمین هستند. همچنین کنترل بازیکن زننده‎ی گل پس از گلزنی در اختیار شما قرار می‎گیرد و می‎‎توانید حرکات مختلفی را با او انجام دهید و یا با دکمه‎ای او را به انجام شادی‎های مختلفی که قبلا برای او قرار داده‎اید، مجبور کنید.

فغانی یا قهرمانی؟ مسئله اینست...

در مبحث تعادل گیم‎پلی بازی هنگام حمله می‎توان گفت سازندگان موفق شده‎اند سیستم مناسبی را در بازی پیاده سازی کنند به طوری که پس از تجربه‎ی چند روزه‎ی بازی به این نتیجه رسیده‎ام که روش خاصی برای گل زدن بر دیگری برتری ندارد و می‎توان از طریق سانتر و شوت و … به گل رسید بدون این که احساس کنید فلان روش برای گل زدن خیلی راحت‎تر است. حال این که خودتان تصمیم داشته باشید بر اساس سبک خاص بازی خودتان از یک روش برای گل زدن استفاده کنید دیگر بستگی به شما دارد و بازی دست شما را در انتخاب تاکتیک‎های مختلف باز می‎گذارد. البته بعید نیست که بالاخره گیمرهای بسیار با پشتکار در سراسر دنیا مدتی بعد از انتشار نسخه‎ی اصلی روشی خاص را برای اسان گل زدن پیدا کنند که البته امیدواریم نتوانند تا تعادل بازی به هم نخورد.

بخوانید :   آیا میدانید منظور از Orpf چیست؟

در مورد تعادل گیم‎پلی در فاز دفاعی بازی باید گفت این نسخه خیلی خیلی از قسمت قبلی در این زمینه بهتر عمل می‎کند و با وجود این که من از همان ابتدا درجه‎ سختی بازی را بر روی Super Star قرار دادم ولی مشاهده کردم با دقت و تمرکز بالا و تجربه‎ی کافی در این سری (که خوشبختانه دارم) و البته انتخاب تیم خوب می‎توان واقعا در برابر گل خوردن مقاومت کرد. اگر نسخه‎ی قبل را بازی کرده باشید کاملا معنی حرفم را متوجه شده‎اید زیرا در نسخه‎ی ۲۰۱۵ و وقتی که بازی را بر روی درجه‎ی Super Star قرار می‎دادید زمان‎هایی در بازی پیش می‎آمد که اصلا مهم نبود شما رئال مادرید هستید و دارید جانانه و با دقت دفاع می‎کنید زیرا انگار خدا مقرر کرده بود که باید گل بخورید و ضعیفترین تیم دنیا به راحتی به شما گل می‎زد به گونه‎ای که انگار شما هیچ نقشی در بازی ندارید و اینجا بود که دلتان می‎خواست زمین و زمان را به هم بریزید. معلومه دلم پره، نه؟!

این هم از سلفی گرفتن کاپیتان محبوب رمی‎ها که در بازی نیز وجود دارد

نکته‎ی نه چندان جالبی که طی بازی با تیم‎های مختلفی که در این دمو حضور دارند، با آن برخورد کردم و البته اصلا مشخص نیست که بتوان را آن را جزو نقاط ضعف بازی قلمداد کرد، قدرت بیش از حد تیم ملی برزیل در این نسخه است که حتی بازیکنان ذخیره و نه چندان مطرح آن نیز بسیار قدرتمندتر از بازیکنان سایر تیم‎ها عمل می‎کنند که کمی غیر طبیعی است. درست است که Konami در این نسخه تمرکز ویژه ای بر روی Neymar که بازیکن تیم ملی برزیل است داشته است ولی باز هم این دلیل بر قدرتمند ساختن بیش از حد این تیم نمی‎شود. البته همان‎طور که اشاره کردم نمی‎توان از هم‎اکنون این را یک نقطه ضعف برای بازی به حساب اورد چون غول ‎هایی مانند زئال مادرید و بارسلونا در این دمو حضور ندارند تا قدرت برزیل را در برابر آن‎ها بسنجیم و در مورد تعادل تیم‎ها قضاوت نهایی را انجام دهیم. در زمینه‎ی گزارش بازی به هیچ وجه نمی‎توان نظری داد زیرا که این دمو فاقد گزارشگر می‎باشد. امیدواریم گزارش این نسخه نیز مانند سایر بخش‎های بازی کمی از آن حالت تکراری و ضعیف فاصله بگیرد.

به طور کلی و با جمع‎بندی نکاتی که در مورد بازی مطرح شد، باید گفت در یک کلام بازی بسیار جذاب و لذتبخش به نظر می‎رسد به خصوص برای طرفداران این سری که مدت‎هاست در تب و تاب انتشار یک بازی سطح بالا مانند نسخه‎های خاطره‎انگیز قدیمی در این سری هستند. پیشرفت گیم‎پلی بازی به وضوح در تمامی زمینه ها مشخص است. Konami برخلاف تمام اشتباهاتی که در سال‎های اخیر در مورد این سری و البته دیگر بازی‎های خود مرتکب شده است در این یک مورد گویا راه درست را انتخاب کرده است و قصدی جدی مبنی بر بازگرداندن سری PES به روزهای اوجش دارد که البته کاری بسیار سخت و مسیری بسیار طاقت فرسا را پیش رو دارد و با وجود قدرتی مانند FIFA سخت‎تر هم می‎شود اما طرفداران می‎توانند امیدوار باشند که سری محبوبشان در شرف وقوع انقلابی مثبت قرار داد، انقلابی که با Pro Evolution Soccer 2016 آغاز خواهد شد.

بازی Pro Evolution Soccer 2016 در تاریخ ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۵ برابر با ۲۴ شهریور ۱۳۹۴ منتشر خواهد شد.

عنوانی امیدوار کننده...

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[کل: 0 میانگین: 0]
1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *