FIFA 16 | فیفا 16

نقد و بررسی FIFA 16 از دیدگاه DigiKala

وب سایت معتبر DigiKala نیز نقد و بررسی بسیار عالی و متینی را برای FIFA 16 ارائه کرده است که در ادامه آن را با هم مرور خواهیم کرد

نقد و بررسی FIFA 16 از دیدگاه DigiKala

فیفا 16 می‌خواهد بازهم طرفداران‌اش را شگفت‌زده کند
بازی کردن قسمت جدید «فیفا» (FIFA) برای طرفداران پروپاقرص فوتبال به سنتی سالانه تبدیل شده. امکان ندارد طرفدار فوتبال و فوتبال بازی کردن باشید، اما اوایل مهر ماه که شد از دوستان و فروشنده‌ی بازی‌های محله‌تان، مدام زمان عرضه‌ی قسمت جدید از مجموعه بازی‌های فیفا را جویا نشوید. برای بسیاری از بازی‌کننده‌ها، فیفا دیگر صرفا یک تفریح زود گذر نیست و به یک «باید» در برنامه‌ی سرگرمی‌های شخصی و گروهی‌شان تبدیل شده است.
بازی کردن قسمت جدید «فیفا» (FIFA) برای طرفداران پروپاقرص فوتبال به سنتی سالانه تبدیل شده. امکان ندارد طرفدار فوتبال و فوتبال بازی کردن باشید، اما اوایل مهر ماه که شد از دوستان و فروشنده‌ی بازی‌های محله‌تان، مدام زمان عرضه‌ی قسمت جدید از مجموعه بازی‌های فیفا را جویا نشوید. برای بسیاری از بازی‌کننده‌ها، فیفا دیگر صرفا یک تفریح زود گذر نیست و به یک «باید» در برنامه‌ی سرگرمی‌های شخصی و گروهی‌شان تبدیل شده است.

فیفایی که الکترونیک‌آرتز و تیم طراحان‌اش در ده سال گذشته ساخته‌اند، حالا آن‌قدر بالغ شده که به‌سختی می‌توان از تجربه‌ی قسمت جدیدش صرف‌نظر کرد؛ خصوصا اگر یکی از کنسول‌های ایکس‌باکس وان یا پلی‌استیشن4 را داشته باشید. الان بیش‌تر از دو سال است که فیفا برای هر دو نسل هفت‌ام و هشت‌ام عرضه می‌شود. دو نسخه‌ای که تنها تفاوت‌شان در جلوه‌های بصری و گرافیکی نیست و زمین تا آسمان با هم تفاوت دارند. حداقل در نسخه‌ی سال گذشته این تفاوت آن‌قدر آشکار بود که بسیاری از سایت‌ها و نشریات مرتبط با بازی‌های رایانه‌ای و ویدیویی تصمیم گرفتند برای هر نسخه، نقدی جداگانه تهیه کنند.
فیفا در چند سال گذشته حتی به رقیب قدرتمند شرقی‌اش هم رحم نکرده و با فاصله توانسته مجموعه بازی‌های PES را پشت‌سر بگذارد. اما هرچه هست فیفا در سومین سال حضورش در نسل هشتم باید چندتایی برگ برنده‌ی بدردبخور داشته باشد تا دوباره مثل سال‌های‌ گذشته به تکرار و استفاده از فرمول‌های نخ‌نما محکوم نشود. شاید به‌همین خاطر باشد که طراحان فیفا قدم اول‌شان را حسابی محکم برداشته‌اند و از یکی از متفاوت‌ترین ویژگی‌ها در طول تاریخ مجموعه بازی‌های فیفا پیش از همه رونمایی کرده‌اند.

‌‌
بانوان پا به توپ می‌شوند
امسال قرار است برای نخستین بار در طول تاریخ مجموعه بازی‌های فیفا، تیم‌های بانوان به‌همراه بازی‌کنان زن در بازی حضور داشته باشند. البته قدم اول این تحول آن‌قدرها هم بزرگ نیست و بر اساس اطلاعات منتشر شده تنها قرار است 12 تیم ملی بانوان در فیفا16 حضور داشته باشند؛ تیم‌هایی نظیر استرالیا، برزیل، کانادا، فرانسه، انگستان، اسپانیا، ایالات متحده و ایتالیا. شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید پیش از آن‌که مدیران الکترونیک‌آرتز تصمیم بگیرند برای نخستین بار از تیم‌های ملی بانوان در بازی‌شان استفاده کنند، «ورونیکا بوکت»، کاپیتان تیم ملی اسپانیا بیش از 20 هزار امضا در دفاع از حضور زنان در بازی فیفا جمع کرد. این تعداد امضا که تنها در 24 ساعت جمع شده بود نقش چشم‌گیری در اضافه شدن این مکانیک جدید به فیفا16 داشت. البته سازنده‌های بازی گفته‌اند که بازی‌کننده‌ها هرگز نمی‌توانند با تیم‌های مردان در برابر تیم‌های بانوان بازی‌کننده؛ اما این امکان برای بازی‌کننده‌ها وجود خواهد داشت تا بتوانند از تیم‌های بانوان در سناریوهای Match Day، چندنفره‌ی آن‌لاین و تورنمنت‌های آف‌لاین استفاده کنند.

همه‌چیز نو نوار می‌شود
مثل سالیان گذشته، طراحان و سازنده‌های فیفا توجه ویژه‌ای به افزایش امکانات فیزیکی بازی نشان داده‌اند. از جمله‌ی این امکانات می‌توان به استادیوم‌ها، تماشاچیان، فیزیک توپ و بازی‌کنان و هم‌چنین زمین‌های مسابقه اشاره کرد. بر اساس اطلاعات منتشر شده به قسمت جدید از مجموعه بازی‌های فیفا، 9 استادیوم جدید اضافه شده است که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به استادیوم‌های تیم‌های Watford، Bournemouth و Norwich City اشاره کرد.
استفاده از تکنولوژی موشن‌کپچر در بازی فیفا پدیده‌ی جدیدی نیست و پیش از این در قسمت‌های قبلی مجموعه هم شاهدش بودیم. اما این بار طراحان بازی تلاش کرده‌اند تا نحوه‌ی حرکت و توپ زدن بازی‌کنان بیش‌تری را از طریق تکنولوژی موشن‌کپچر به‌تصویر بکشند. از جمله‌ی این بازی‌کنان می‌توان به «الکس مورگان» و «سیدنی لکروس»، خط حمله‌ی تیم ملی بانوان ایالات متحده اشاره کرد.
هم‌چنین سازنده‌های بازی تمام تلاش‌شان را به‌کار بسته‌اند تا حرکات و نوع دریبل زدن بازی‌کنان ستاره را دقیقا مشابه نمونه‌های واقعی در بازی پیاده‌سازی کنند. بازی‌کنان مشهور و محبوبی از جمله «لیونل مسی» از جمله کسانی هستند که به دعوت الکترونیک‌آرتز در محل استودیوی بازی‌سازی این شرکت حاضر شدند تا پس از ثبت حرکات‌شان با استفاده از تکنولوژی موشن‌کپچر، وارد بازی شوند. این‌طور که از تریلرها و تصاویر منتشر شده از بازی برمی‌آید در فیفا16 تاکید زیادی بر حرکات بدون توپ شده است؛ به‌همین خاطر هم تلاش شده تا حرکات بازی‌کنان حتی در زمان‌هایی که پا به توپ نیستند دقیقا مشابه واقعیت از آب دربیاید.

اول دفاع، بعد حمله
اگر از آن دسته از بازی‌کننده‌هایی باشید که مدام فیفا بازی می‌کنند، حتما خبر دارید که دفاع کردن در جریان بازی چقدر از حمله کردن سخت‌تر است. دلیل این دشواری بیش‌تر هم خیلی پیچیده نیست. کنترل و حرکت دادن بازی‌کنان از فیفا12 به بعد دچار تحول شد تا هم مجموعه‌ی فیفا از یک بازی آرکیدی به یک شبیه‌ساز تغییر ماهیت دهد و هم بازی‌کننده‌ها برای کسب مهارت بیش‌تر تلاش کنند. در نهایت هم با دیدن نتیجه‌ی تمرینات‌شان حس رضایت‌مندی بیش‌تری به آن‌ها دست دهد.
اما حالا در فیفا16 تلاش شده تا همه‌چیز متعادل‌تر شود و این تعادل از خط دفاع آغاز شده است. پیش از هرچیز طراحان بازی مکانیکی را طراحی کرده‌اند که به بازی‌کننده در زمان دفاع اعتماد به‌نفس بیش‌تری می‌دهد. یعنی دیگر قرار نیست با دیدن مهاجمان حریف دست و پای‌تان را گم گنید و در نهایت هم با اشتباهی کوچک نتوانید مانع از عبور بازی‌کن حریف شوید. در فیفا16 بازی‌کننده‌ها آزادی عمل بیش‌تری برای دفاع کردن دارند. چون سایر بازی‌کننده‌های خط دفاع به‌شکل هوشمند راه را برای عبور بازی‌کن حریف تنگ‌تر می‌کنند و به این ترتیب بازی‌کننده فرصت بیش‌تری دارد تا توپ را از مهاجم ربوده و صاحب‌ شود. خود طراحان بازی می‌گویند برای اصلاح سازوکار دفاع بازی 25 مکانیک جدید به فیفا16 افزوده‌اند که در کنار هم به هرچه بهتر دفاع کردن بازی‌کننده، کمک می‌کنند.
طراحان فیفا16 روی یک شعار تاکید دارند: «باهم دفاع کنید؛ با هم ببرید». به این ترتیب یک بار دیگر به مکانیکی که پیش‌تر درباره‌اش توضیح داده شد، تاکید شده است. هوش مصنوعی بازی‌کنان خودی به‌شکل چشم‌گیری بهینه‌ شده تا همه‌ی مسیرهایی که امکان دارد مهاجمان تیم حریف از آن‌جاها حمله کنند، مسدود شود. بستن زاویه‌های حمله، باز هم این امکان را برای بازی‌کننده فراهم می‌کند تا با راحتی بیش‌تری حریف‌اش را کنترل و توپ را از چنگ‌اش دربیاورد. سازنده‌ها می‌گویند در جریان ساخت بازی از مکانیک تکل کارآمدتری هم استفاده شده که انجام این عمل را در جریان بازی به‌مراتب ساده‌تر و در عین حال مفرح‌تر از قبل می‌کند. حالا اگر با احتیاط تکل بروید امکان این‌که ناخودآگاه مرتکب خطاهای مختلف از جمله پنالتی شوید، بسیار کم‌تر شده است.

تورنمنت‌های پیش از فصل
یکی از بخش‌های بسیار مفرح فیفا که تعداد زیادی بازی‌کننده را بیش‌ از یک سال به بازی کردن وا می‌دارد، سناریوی Career است. در این سناریو بازی‌کننده‌ها به‌عنوان مربی یا بازی‌کن، تیم‌شان را طی فصل‌های کامل فوتبالی همراهی می‌کنند. هدف از طراحی این سناریو هم کاملا مشخص است. این‌که بتوانی چه در قالب بازی‌کن و چه مربی، تیم‌ات را به مقام قهرمانی در لیگ و سایر جام‌های معتبر برسانی. در طی یک دهه‌ی گذشته سناریوی Career تغییرات زیادی به‌خود دیده است. اما حالا در نسخه‌ی فیفا16 طراحان الکترونیک‌آرتز قصد دارند به آن عمق بیش‌تری بدهند.
در طول ماه‌های تابستان معمولا تیم‌های باشگاهی به آماده‌سازی خودشان با هدف شروع طوفانی فصل‌ آینده مشغول هستند. در میان اردوهای متعدد و تمرینات سخت، تورنمنت‌های چند جانبه هم نقش پررنگی در آماده‌سازی تیم‌های باشگاهی دارد. در فیفا16 این امکان فراهم شده است تا بازی‌کننده و تیم‌اش از میان 9 تورنمنتی که برای بازی درنظر گرفته شده، در 3تای‌شان شرکت کنند. درست مثل بازی فوتبال واقعی، این تورنمنت‌ها فرصت مناسبی هستند تا بازی‌کننده بتواند تیم‌اش را از نظر تاکتیک‌های فردی و گروهی بسنجد و آن را برای حضور در فصل بعدی آماده‌تر کند. این تورنمنت‌ها در چهار منطقه‌ی آسیا، اروپا، آمریکای لاتین و آمریکای شمالی برگزار می‌شوند و بازی‌کننده می‌تواند مثل یک مربی حرفه‌ای تصمیم بگیرد کدام یک از این مناطق می‌تواند بهترین شرایط آب و هوایی را برای تمرینات تیم‌اش فراهم کند. هم‌چنین بازی‌کننده‌های حرفه‌ای می‌توانند از این موقعیت برای سنجیدن بازی‌کن‌های ذخیره‌شان استفاده کنند تا در فصل نقل و انتقالات که بلافاصله بعد از این تورنمنت‌ها آغاز می‌شود، بهترین گزینه‌های خرید و فروش را درنظر بگیرند. جالب‌تر از همه این‌که درآمد حاصل از حضور و کسب جام در این تورنمنت‌ها مستقیما به بودجه‌ی اصلی تیم اضافه می‌شود؛ بودجه‌ای که نقشی تاثیرگذار در فصل نقل و انتقالات دارد و بازی‌کننده می‌تواند با استفاده از آن بازی‌کنان کارآزموده‌تری را به تیم‌اش اضافه کند.

تمرینات بازی‌کنان
در فیفا16 بازی‌کننده می‌تواند مثل یک مربی حرفه‌ای و کهنه‌کار بین هر بازی، بازی‌کنان تیم‌اش را ریکاور و تمرین دهد. در هر هفته و بعد از هر بازی مربی می‌تواند 5تا از بازی‌کن‌های تیم‌اش را انتخاب کند تا با شرکت در تمرین‌های فشرده قابلیت‌های خاص آن‌ها را که انتخاب‌شان توسط بازی‌کننده انجام می‌شود، ارتقا دهد.
یکی از اصلی‌ترین اهداف تیم طراحان الکترونیک‌آرتز از اضافه کردن چنین قابلیتی به فیفا16 افزایش مهارت بازی‌کنان جوان تیم است. بازی‌کنانی که در آینده به سرمایه‌های تیم‌تان تبدیل می‌شوند و طی فصل‌های آینده می‌توانید آن‌ها را با قیمت‌های گزافی بفروشید. فراموش نکنید با پرورش بازی‌کنان جوان می‌توانید آن‌ها را در دوره‌های نقل و انتقال میان فصل یا انتهای فصل بفروشید و از این طریق بودجه‌ی بیش‌تری را به تیم‌تان تزریق کنید.

قصه‌ی فصل جدید
طراحان فیفا16 می‌گویند در بازی جدید سعی کرده‌اند تا مکانیک‌ها تعریف و تشریح فصل را متحول کنند. به‌طور مثال گزارش‌گرهای در نظر گرفته شده برای این بازی می‌توانند بازی خوب بازی‌کنان تیم‌تان را تشخیص دهند و در بازی‌های بعدی به آن اشاره کنند. یا حتی وضعیت تیم‌ها هم به‌خوبی بررسی می‌شود تا در جریان بازی بعدی تیم‌تان، گزارش‌گر آنالیز مفصلی از قابلیت‌های تیم‌تان داشته باشد. حتی تدبیری اندیشیده شده تا گزارش‌گرها در مورد شایعات نقل و انتقالات هم در جریان بازی حرف بزنند.
اطلاعاتی که در منوهای بازی و حتی در جریان بازی در اختیار بازی‌کننده قرار می‌گیرند هم متحول شده‌اند. هدف از این تغییرات ارایه‌ی اطلاعات جذاب و در عین حال کاربردی به بازی‌کننده است تا بتواند راحت‌تر تیم‌اش را به‌سوی موفقیت هدایت کند.

سایر امکانات و قابلیت‌های کاربردی اضافه شده به فیفا16:
بر اساس ادعای سازنده‌های فیفا16 امکانات و قابلیت‌های مفصلی به بازی جدید اضافه شده است. در ادامه می‌توانید با تعدادی از این قابلیت‌ها آشنا شوید:
– استخدام ماموران استعدادیابی که وظیفه‌شان پیدا کردن بازی‌کنان مستعد آن‌هم خارج از پنجره‌ی نقل و انقالات است. به این ترتیب در عین حال که می‌توانید روی بازار نقل و انتقالات تمرکز داشته باشید، از بازی‌کنان جوان‌تر و بی‌نام و نشان غافل نمی‌مانید.
– گزارش ماموران استعدادیابی تا یک فصل در تقویم مخصوص رقابت‌ها در دسترس بازی‌کننده قرار خواهند داشت. پیش از این و در فیفا15 بازی‌کننده تنها سه ماه از فصل را فرصت داشت تا به گزارش‌ها پاسخ دهد و اگر تمایل داشت، بازی‌کنی را به استخدام تیم‌اش دربیاورد.
– بودجه‌هایی که در جریان فصل در اختیار بازی‌کننده قرار می‌گیرند حالا بیش از پیش مبتنی بر واقعیت بسته شده‌اند و قرار نیست با یکی دو قراردادی که با بازی‌کنان بزرگ می‌بندید، تمام بورجه‌تان را از دست بدهید. هم‌چنین سازوکاری اندیشیده شده تا بتوانید بخشی از بودجه‌ی فصل گذشته‌ی تیم‌تان را به فصل بعدی منتقل کنید. هم‌چنین بسته به هر رتبه‌ای که در لیگ کسب می‌کنید، بودجه‌ی فصل آینده‌تان تغییر خواهد کرد و مدیران باشگاه به مبلغ آن اضافه خواهند کرد و حتی درصورت عمل‌کرد نامطلوب از آن کم می‌کنند.
– سازوکار بازی‌کنان قرضی هم در فیفا16 تغییر کرده است. طول قراردادهای قرضی کوتاه مدت از سه ماه تا شش ماه افزایش پیدا کرده. حتی ترتیبی در بازی اندیشیده شده تا قراردادها در صورت تمایل مربی و بازی‌کن تا 2 سال قابل تمدید باشد.
– در جریان بازی‌های دوستانه امکان تعویض نامحدود به بازی اضافه شده است. به این ترتیب می‌توانید از تمام بازی‌کنان روی نیمکت استفاده کنید و شک نداشته باشید که از تمام بازی‌کنان ذخیره‌تان در جریان بازی‌های دوستانه استفاده می‌شود.
– ارزش بازی‌کنان هم با مطالعه‌ی بیش‌تری محاسبه شده است. به این ترتیب قیمت نقل و انتقالات بازی‌کنان کاملا منطبق بر قیمت واقعی‌شان خواهد بود تا به بازی‌کننده حس مربی‌گری واقعی دست بدهد.

در مجموع آن‌چه از پیش‌نمایش‌ها، تصاویر و تریلرهای بازی بر می‌آید، فیفا16 قرار است با پرداخت مکانیک‌های قدیمی در کنار استفاده از مکانیک‌های جدید و حساب شده، به حاشیه‌ی بلوغ‌اش نزدیک و نزدیک‌تر شود.

بخوانید :   ثبت نام لیگ آنلاین FIFA و PES تابستان ۹۸ بزودی
مزایا:
شبیه‌ساز فوتبال
گرافیک فوق‎‌‌العاده زیبا
روند بازی بسیار روان
پشتیبانی از محبوب‌ترین تیم‌های ملی باشگاهی جهان
برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[کل: 0 میانگین: 0]
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *