PES 2020

نقد و بررسی بازی PES 2020

نقد و بررسی بازی PES 2020 از دیدگاه ویجیاتو

وقتی صحبت از بازی‌های شبیه‌ساز فوتبال می‌شود، بسیاری از کاربران ابتدا به این نکته اشاره می‌کنند که تغییرات نسخه‌های جدید به قدری نیست که ارزش تبدیل شدن به یک بازی جداگانه با قیمت ۶۰ دلار را داشته باشد.

البته، PES 2020 که امسال عبارت eFootball هم به ابتدای آن اضافه شده، تغییرات زیادی داشته که این مجموعه را در مسیر جذابی قرار می‌دهد.

 

نقد و بررسی بازی PES 2020

از دیدگاه ویجیاتو

PES 2020

 

  • امتیاز متاکریتیک84
  • ژانرورزشی
  • تاریخ انتشار۱۹ شهریور ۱۳۹۸
  • پلتفرم‌هاایکس‌باکس وان پلی‌استیشن 4 پی‌سی
  • ناشر بازیکونامی
  • سازندهکونامی
  • حالت بازیتک نفره ، چند نفره ، گروهی
  • درجه سنی بازیمناسب برای همه
نقد و بررسی بازی PES 2020

اولین نکته‌ای که با ورود به بازی متوجه آن خواهید شد به تغییر رابط کاربری برمی‌گردد. منوهای بازی که برای چند سالی دست نخورده بودند، امسال کاملا متفاوت شده‌اند و PES 2020 از رابط کاربری ساده و سرراست‌تری نسبت به نسخه‌های پیش بهره می‌برد.

بازگشت به تئاتر رویاها

تمام این تغییرات در راستای اضافه شدن به eFootball انجام شده‌اند. eFootball در واقع بخشی از PES 2020 است که به مسابقات ورزش‌های الکترونیکی خواهد پرداخت. هنوز نمی‌توان در مورد محتوای این بخش حرف خاصی زد زیرا در زمان نگارش این بررسی دسترسی به محتوای آن ممکن نیست.

طبق اعلام قبلی کونامی، آن‌ها برنامه بزرگی برای پشتیبانی از این بخش دارند و قرار است PES که پیش از این در بازی‌های آسیایی هم حضور داشت، فعالیت جدی‌تری در زمینه ورزش‌های الکترونیکی داشته باشد.

اصلا یکی از دلایل سرمایه‌گذاری بیشتر کونامی روی PES 2020 و لایسنس شدن تیم‌های بیشتری در این بازی نسبت به نسخه‌های گذشته هم همین موضوع است. امسال تیم‌هایی مثل منچستر یونایتد، بایرن مونیخ، بارسلونا و آرسنال با لباس و ورزشگاه‌ رسمی خود در بازی حضور دارند و یوونتوس هم یک قرارداد انحصاری با کونامی دارد که بر اساس آن در هیچ بازی دیگری به جز PES 2020 به طور رسمی حضور نخواهد داشت.

تعداد ورزشگاه‌های بازی به شکل قابل مشاهده‌ای بیشتر شده و اکثر این ورزشگاه‌‌ها، مخصوصا استادیوم‌ تیم‌های معروف با دقت به جزییات و ریزه‌کاری بازسازی شده‌اند. تعداد تیم‌های لایسنس شده هم افزایش پیدا کرده و برای مثال سری آ ایتالیا به شکل رسمی در بازی حضور دارد.

البته هنوز هم بسیاری از باشگاه‌های معروف مثل رئال مادرید، چلسی و لیورپول با اسامی عجیب و غریب و لباس‌های نه‌چندان جالب در PES 2020 حضور پیدا کرده‌اند؛ موضوعی که قطعا هنوز هم یکی از اصلی‌ترین ضعف‌های PES در مقابل فیفا محسوب می‌شود.

البته باید کونامی را تحسین کرد که در راستای خواسته هواداران گام برداشته است و وضعیت لایسنس بازی با اضافه شدن باشگاه‌هایی که پیش از این به آن‌ها اشاره کردیم و یورو ۲۰۲۰ که به عنوان یک محتوای قابل دانلود به بازی اضافه خواهد شد، بسیار بهتر از نسخه قبل است.

بخوانید :   گزارش کلی و مالی لیگ تابستان 1393 Orpf !!!

این حس کامل شدن را در فهرست آهنگ‌های امسال PES هم می‌توان دید که با دید ورزشی برای بازی انتخاب شده‌اند و برای برگزاری یک مسابقه فوتبال هیجان انگیز شما را آماده می‌کنند. البته گزارشگرهای روی اعصاب سال پیش همچنان در این نسخه هم حضور دارند اما اضافه شدن دیالوگ‌های جدید باعث شده تا کمتر از گذشته از حضور آن‌ها اذیت شوید.

آرام و خشن

در زمین مسابقه هم PES 2020 تغییرات گسترده‌ای داشته که اکثر آن‌ها به بهتر شدن تجربه بازی کمک کرده‌اند. برای مثال، سرعت مسابقه نسبت به قسمت‌های پیش کاهش یافته. به عنوان کسی که چند سال اخیر گیم‌پلی فیفا را به PES ترجیح داده، راحت‌تر توانستم با PES جدید ارتباط برقرار کنم.

اگر هنوز هم به گیم‌پلی سریع نسخه‌های گذشته عادت دارید می‌توانید با اعمال تغییراتی در منوی بازی، سرعت آن را افزایش دهید. البته پیشنهاد می‌کنم که حتما چند دستی را با همین سرعت استاندارد تجربه کنید.

کاهش سرعت بازی باعث شده داشتن استراتژی و ریختن برنامه در دفاع و حمله کار آسان‌تری باشد و در نتیجه با بازی زیبا‌تری طرف باشیم. هنوز هم منوی بازی سادگی خود را حفظ کرده‌ اما شما می‌توانید تاکتیک‌های مشخصی را از قبل برنامه‌ریزی کنید که تیم‌تان در دقایق خاصی به آن شکل بازی خواهد کرد. همچنین امکان شخصی سازی یک تاکتیک‌ هم وجود دارد و شما می‌توانید سیستم مورد علاقه خود در زمین بازی را پیاده کنید.

انیمیشن‌های حرکت بازیکنان در زمین واقعا نرم و خوب از آب در آمده و همین باعث می‌شود که زدن دریبل‌های نمایشی کار لذت بخش‌تری نسبت به گذشته باشد. البته همزمان با تغییر انیمیشن‌ها، نحوه زدن دریبل در بازی‌ها هم تا حدودی دچار تغییر شده و مدت زمانی را باید برای یادگیری آن‌ها اختصاص دهید. سیستم کنترل دروازه‌بان هنگام زدن شوت هنوز مکانیک جالبی است و کنترل شما روی حرکت دادن بازیکنان به نقاط خاصی از زمین هم بیشتر از گذشته شده.

به عنوان رسالت همیشگی سری PES، زدن شوت، پنالتی و ضربات کاشته در PES 2020 مانند گذشته آسان است و اصلا عجیب نیست که طی یک فصل از مستر لیگ، چندین بار از فواصل دور و نزدیک کاشته گل کنید. شوت زدن هم بیشتر از هر المان دیگری به تنظیم قدرت توپ بستگی دارد و همان پیشرفت انیمیشن‌ها باعث شده تا انجام این کار تجربه خوبی نیز باشد.

سیستم پنالتی بازی هم شباهت زیادی به مکانیزمی دارد که قبل از این در تریلرها و دموی رایگان فیفا 20 دیده بودیم. شما می‌توانید نشانگر بزرگی را روی صفحه فعال کنید که امکان تعیین محلی که توپ به آن سمت شوت خواهد شد را برای شما فراهم می‌کند.

بخوانید :   ثبت نام لیگ آنلاین FIFA و PES ویژه تابستان ۱۳۹۹ شروع شد

استفاده از این نشانگر در ابتدای کار کمی بد قلق است اما در صورتی که به آن مسلط شوید، می‌توانید با دقت بیشتری ضربات خود را گل کنید. البته اگر به استفاده از آن هم علاقه ندارید می‌توانید ضربات را مثل نسخه‌های قبلی با جهت‌دهی ساده تبدیل به گل کنید.

نمایی از استادیوم آلیانز

همان‌طور که گفتم، زدن ضربات آزاد و شوت‌های دیدنی کار چندان سختی در PES 2020 نیست اما همچنان برای رسیدن به سطوح بالا و تبدیل شدن به یک بازیکن حرفه‌ای باید مدت زمان زیادی را به یادگیری اختصاص دهید و این‌گونه نیست که هر شخصی، چون گل کردن شوت‌ها در بازی آسان‌ است بتواند یک بازیکن حرفه‌ای PES را شکست دهد.

شما در بسیاری از بخش‌ها از چیدن تاکتیک گرفته تا کنترل دروازه‌بان‌ها قابلیت پیشرفت و بهتر شدن دارید و همین قضیه باعث می‌شود که بازی در کوتاه مدت خسته‌کننده نباشد.

مارادونا در یونایتد

به طور کل سازندگان PES 2020 سعی کرده‌اند هم در بخش آنلاین هم آفلاین محتوایی در اختیار مخاطب قرار بدهند که بتواند او را تا انتشار نسخه بعدی بازی سرگرم کند. هنوز نمی‌توان به راحتی در مورد بخش مای‌کلاب و eFootball بازی حرف زد و بررسی این موضوعات را به زمان دیگری که کمی از فعالیت آن‌ها گذشته باشد موکول می‌کنیم. در بخش آفلاین اما مانند گذشته مهم‌ترین مد بازی مستر لیگ است که طبق وعده کونامی نسبت به سال‌های گذشته متحول شده.

برای مثال، حالا می‌توانید یکی از اسطوره‌های فوتبال را به عنوان مربی تیم انتخاب کنید. در حال حاضر ۱۸ گزینه مختلف در دسترس شما قرار دارد که اسامی شناخته شده‌ای مثل زیکو، روبرتو کارلوس، مارادونا و یوهان کرایوف در بین آن‌ها دیده می‌شود.

بعد از انتخاب مربی، نوبت به گفتگو با مدیران ورزشی باشگاه می‌رسد. شما باید مشخص کنید که باشگاه در فصل جاری برای رسیدن به چه اهدافی تلاش می‌کند. برای مثال ممکن است مدیران باشگاه از شما درخواست قهرمان شدن در لیگ قهرمانان را داشته باشند و شما تیم را آماده انجام چنین هدف بزرگی ندانید.

در مورد خبرنگاران هم این قضیه صدق می‌کند و آن‌ها طی فصل در مورد موضوعات مختلفی از خرید بازیکن جدید گرفته تا وضعیت تیم در جدول از شما به عنوان سرمربی سوال می‌پرسند. تمام این بخش‌های جدید تجربه مستر لیگ را کامل‌ و جذاب‌تر کرده‌اند اما همه این دیالوگ‌ها پس از گذشت دو سه فصل تکراری خواهند شد و در واقع دوباره با تجربه‌ای طرف می‌شوید که تفاوت چندانی با سال‌های گذشته ندارد و این شاید یکی از بزرگ‌ترین نقطه‌ ضعف‌های PES جدید باشد.

در مورد بخش BAL که در آن می‌توانید یک بازیکن را از ابتدای آغاز دوران حرفه‌ای تا پایان کارش کنترل کنید هم همین قضیه صدق می‌کند. برخی گزینه‌های جدید به این بخش اضافه شده‌اند و برای مثال می‌توانید به طور مشخص‌تری با مربی خود ارتباط برقرار کنید و به او بگویید که دوست دارید یا دوست ندارید در چه پست‌هایی بازی کنید.

بخوانید :   اطلاعات جدید از FIFA 16

منتظر عرضه بسته الحاقی یورو ۲۰۲۰ هم باید بمانیم تا ببینیم کونامی با استفاده از این رقابت معتبر چگونه قصد کامل‌تر کردن شبیه ساز فوتبال خود را دارد.

PES 2020 حداقل در روزهای ابتدایی خود بازی خوب و سرگرم‌کننده‌ای است. تغییراتی که در گیم‌پلی بازی اعمال شده مسابقات را هیجان انگیز و جالب‌تر کرده و بازی از نظر وضعیت لایسنس تیم‌ها نیز در شرایط بسیار بهتری نسبت به سال‌های گذشته قرار دارد. بخش‌هایی مثل eFootball و مای‌کلاب امیدوار کننده به نظر می‌رسند و باید منتظر ماند و دید که سازندگان چگونه تا انتهای این فصل فوتبالی از آن‌ها پشتیبانی خواهند کرد.

البته PES 2020 هنوز آنقدر بازی بزرگی نیست که بتواند فیفا را کنار بزند یا به طور جدی با آن رقابت کند و هر چقدر هم که فیفا 20 ناامید کننده به نظر می‌رسد، هنوز هم PES جدید بازی کوچک‌تری در مقابل آن محسوب می‌شود. به هر حال، چه از دنبال‌کنندگان همیشگی PES باشید و چه طرفدار ورزش فوتبال، PES 2020 نه‌تنها شما را ناامید نخواهد کرد، بلکه می‌تواند برای مدتی طولانی سرگرم‌تان نگه دارد، البته اگر از لایسنس نبودن بعضی تیم‌های بزرگ و ثابت ماندن مستر لیگ آزرده خاطر نشوید.

خلاصه بگم که…

PES 2020 یکی از بهترین نسخه‌های این مجموعه محسوب می‌شود که با گرافیک عالی و گیم‌پلی خوب خود می‌تواند برای ساعاتی طولانی شما را سرگرم کند. چه طرفدار قدیمی PES باشید و چه به عنوان یک کاربر فیفا بخواهید امسال شانسی به شبیه‌ساز فوتبال کونامی بدهید، PES 2020 قطعا ارزش امتحان کردن دارد.

می‎خرمش

اگر هر ساله نسخه‌های جدید PES را تهیه می‌کنید یا به دنبال یک بازی سرگرم کننده برای اتاق نشیمن خانه خود می‌گردید، PES 2020 یکی از بهترین گزینه‌های موجود در بازار محسوب می‌شود که چه در داخل زمین و چه در بیرون آن تغییرات زیادی کرده که آشنا شدن با آن‌ها، حالا حالاها سرگرم‌تان می‌کند.

نمی‎خرمش

مهم ترین مشکل PES لایسنس نبودن تعداد زیادی از تیم‌های معروف در آن است. محتوای بازی هم نسبت به فیفا کمتر بوده و مانند سال‌های گذشته، بخش مای‌کلاب آن برای افرادی که آلتیمیت تیم فیفا را به صورت جدی دنبال می‌کنند، جذابیت کافی ندارد.
نقد و بررسی بازی PES 2020
برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[کل: 0 میانگین: 0]
2 پاسخ

تعقیب

  1. […] نقد و بررسی بازی PES 2020 – orpf.ir […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *